Tuesday, June 22, 2010

rindu....dan nak delete blog yg lame....

Sunday, July 27, 2008
rindu
da seminggu tak update sure byk yg aku nak tulis sepanjang seminggu aku tak muncul2..hehehe,,mana aku pg..?jeng jeng jeng...aku tak p mane2la....ha..kan aku da tersmpuk cakap loghat kedah...nk tau knape...?lu pikirla seniri..hak hak hak..
sepanjang seminggu aku bz beb.....beb...tu la nama singkatan yg mummy aku pgl...atau lebih mesra lg dikenali sebagai baby...hahaha..klakarkan..tp tula kenyataannya..act aku baru abes exam....gler..korang tau aku tak blaja sgt....ape yg ader aku jawab jek...tapi alhamdulillah terjawab sume soalan...aku bz exam je...tapi aku pun bz bejalan jea..hahaha...jgn mara..
n jumaat lpz sorang member aku dah jadi milik org...dari 5 da tgl berempatla kami skg...apepun ketorang mendoakan kejayaan pika...tapi apesal lak kejayaan...patotnye kebahagiaan la kan kan...byk picture yg aku tak sempat download..so nanti aku download byk2 k...
Posted by haizan qaseh at 8:48 PM 2 comments
Tuesday, July 15, 2008
hanya aku yg tau
blogger2 sekelian...baru hari ini aku dapat up date kan blog aku...selama aku tak dapat nk meng-update korang paham2 jela...knape dan knape...sume jawapan tu aku jea yg tau...perit rasa aku nk telan sume yg terjadi,,tapi apakandaya aku hanya seorang hamba yg lemah....apepun aku redha YA ALLAH....

aku kumpul semua kekuatan yg ada.aku buang jauh2 sikap aku yg pasif...sampai satu tahap aku rase nk tangguh pengajian dan semuala yg membuatkan aku down..sangat bohong kalu aku cakap aku kuat jalani semua ini...

yang pergi tetap pergi yg hdup kena teruskan hidup,,,,abah dgn ma yg banyak bg semangat..tak lupe mummy n peoples around me esp kwn2 aku yg byk bg dorongan...

aku nak flash balikla pasal opah aku..mcm mane khidupan aku dgn arwah...
ms aku kecik2 ..ma dgn abah kerja..lg2 ma kerja swasta field.memang susah nk cuti ke hape...rutin ma aku pg pegi keje ptg menjelang mlm baru balik..abah plak seorang gvment servant tambah rumah plak dkt dgn opiz...so byk gler ms yg terluang untuk anak2...dari urusan pg skola sampe balik skola semua abah yg uruskan..sb itu aku rapat sangat dgn abah... opah main peranan kat rumah...opah yg masak pastu jage ketorang...senang cter"kami empat beradik membesar dgn air tangan opah"

opah anak ketiga dr 4/5 beradik..aku pun tak sure...opah anak tunggal perempuan..
aku plak anak ketiga dr 4 beradik..aku pun anak tunggal perempuan dlm family...
haaa korang nampk kan persamaan kitorang...
family aku cakap dari percakapan dan rupe aku la klon opah..
ate nye kome...da kate cucu dgn opah,...mestila sama..

opah aku bukan berasal dr keluarga yg senang lenang...kami dr keluarga yg susah...thats y opah slalu marah aku..die slalu ckp "knape kamu mkn nasi tak abih...menangis nasi tu nanti"...sampe skang teringat..sampe aku da besar pun kalo aku temankan die makan mesti die nk aku mkn same..tapi pcy atau tak..cara opah aku mkn memang membuatkan org yg kenyang pun jd lapa..selera tu tgk opah mkn...kebiasaan opah..die tak suke mkn nasi dgn kuah yg byk...

tahla byk sangat kenangan...pastu aku ingat...kalo die ada kat umah, aku suke mandikan die...tu sebab masa mandi jenazah aku sedih sgt tgk opah..besenye aku mandikan die..gne shampoo aku gne shower cream aku gne elipse aku...ah sumela...aku sikatkan rambut die..picitkan kpala die...

rutin pg kalo opah tgk kuliah subuh kalo tgk cucu2 die terbongkang lg msti die akan membebel..hahahha..itu la opah aku...kuat beleter...kate org perak kuat "beletio"

lg satu kalo bab solat...opah aku mesti akn membebel kalo dapat tau aku tak semayang lg..aku suke pake telekung yg opah pake...sb da bese...lg satu sb aku mlaz nk p bilik aku...so solat kat tmpat opah jela..

yg paling aku takble lupe opah ni seorang yg taat...ble berkumandang je azan msti opah akan cakap"ijan...bukak lampu bilik ayo..opah nk semayang"huh!!tu yg setiap kali azan terngiang2 suare tu...kadang2 aku takde die suruh la kuruz tau abg2 aku...

opah aku tuh mulut je bising tapi hati tak sampai..aku tau sangat..aku da masak sgt dgn perangai die...pnah sampe satu tahap mak aku kck ati dgn aku sb layanan aku pada opah melibihi layanan aku pd mak aku...sorry ma...

sekarang opah dah takde...so tumpuan tu insyaAllah untuk ma dgn abah aku...dan adeq aku..

tak ble terluah sume kenangan aku dgn arwah....sebnanya msa hari sabtu opah aku ada kat umah aku. hari ahadnya pulak makcik aku yg dok slayang (adik pempuan ayah aku) dtg amek opah aku...seminggu ms kat umah aku pun opah da slalu sesak nafas..ble ajak p check die berkeras tanak pg...tapi ble mcik aku dtg amek die bwk tido umah die kat selayang alhamdullilah arwah nak ikot pg klinik..tapi malangnya ble da sampe klinik..doktor suruh cepat2 anta pakar...sb doktor kata da 50-50..so mcik aku truz anta pg hospital...act masa tu hari selasa..kebetulan seblum magrib aku ada telipon arwah tny kabar...pastu mlm tu aku kuar g group discussion..tup2 dalam kol sepuluh abah datang fetch aku teruz bwk pg slayang.aku tny abah "abah kite nak pg mane?" pastu ma menyampuk ma ckp "kite nk g hospital selayang" opah masuk wad kecemasan...jantung ni rasa mcm nak tercabut..hati aku da tak senang dah tapi aku sikit pun tak tunjukkan reaksi risau...sb aku tanak ape yg aku pkr tu sume da menghampiri...Tuhan je yg tau..

tibe jek kat sepital...ahli keluarga boleh masuk untuk ziarah..tapi gilir2...ble giliran aku masuk aku tny opah mcm bese...borak je...opah ckp pun mcm bese..pastu tak lama tu dalam pukul satu lebih opah dipindahkan wad....masa pndhkan wad pun aku sempat jumpe..tapi masa tu air mata jela yg byk keluar..sb opah aku da ckp bukan2...aku menangis je...tapi aku sempat cakap "opah jgn byk fikir tau...kitorang sume ok2 jek..kite nak opah jage kesihatan ye..jgn byk nangis..nanti opah sesak nafas lg....esok kite dtg tgk opah lg ye...mlm ni opah berehat je kat sini tau"

malam tu sume adeq bradeq abah datang kecuali mak long ngan mak ngah....so mlm tu dkt pukul 3 pg baru aku sampe umah..sok nye pg opiz dgn mata yg bengkak...tapi kat opiz sebnanya hati tak tenang...ble mummy ckp..kat opiz ni kalo ada sorang yg meninggal dunia mesti akan di ikuti lg 2 org...aku takot sgt masa tuh!!!aku pg jumpe bos aku cakap "sir, my grandma now in hospital..n she's critical..n hope if any emergency i want to go back" so bos aku pun phm...tak lame lpz tu pakcik aku kol...pkck aku soh talipon sedara aku yg da seplo tahun tak jmpe tu bgtau opah da kritikal...masa tu air mata aku bederai...takot!!sume perasaan ader....aku truz talipon yg berkenaan then truz balik...abah pun on the way n he fetch me kat opiz...tetibe ble masuk jek kete aku nampk sume org nangis..aku tny :ma knape ma nangis?'' pastu mak aku cakap opah da meninggal dunia...innalillah...aku punyer meraung time tu...astagfirullah...aku tabahkan hati jugak time tu....

sampe kat hospital da rame da sanak sedara aku...aku cium arwah berkali2... sampela ke urusan pengebumian...alhamdulillah aku bersyukur kepada Allah takde sket cacat cela pun mjlis...itu menandakan arwah
sangat murah rezeki...

apepun aku yg hidup ni kne byk berdoa untuk arwah dan aku akan teruskan kehidupan seperti biasa..semoga Allah berkan aku kekuatan dan ketabahan..Kau tempatkan ia di tempat yg mulia, Kau tempatkanla ia di kalangan org2 yg beriman.amin.....
Posted by haizan qaseh at 8:31 PM 1 comments
Saturday, June 28, 2008
berikan ku kekuatan...
setiap detik dan saat hanya untuk beliau...
takan ku lupakan saat2 ketawa bersama bercerita bersama dan makan bersama...
selalu berpesan agar belajar pandai2...akan ku ingat selalu..
semalam adeq aku plak pergi...aku antar sekali die pg meneruskan pengajian...semoga adeq aku tabah menghadapi dugaan ini..disaat die ingin meneruskan pengajian tiba2 opah yg menjaga nya pergi...Ya Allah Kau kuatkanlah semangat adeq aku...amin...
Posted by haizan qaseh at 4:23 PM 2 comments
Thursday, June 26, 2008
25 june 2008
tarikh ni takan sesekali aku lupakan buat selamanye..
tiada apa lg yang tersisa..semuanya tgl kenangan..hanya doa sebagai tanda kasih ku sayang ku dan rinduku pada arwah..semoga tenang beliau bersemadi..dan supaya Allah tempatkan di tempat org2 beriman..amin

mata aku tak surut bengkak..belum sempat surut basah lg mata ini..sebenanya kalau arwah nampak aku menangis lg arwah pasti sedeh..tapi terlalu byk yg tak dapat aku lupakan..walau apepun tu sume aku akan simpan agar menjadi kenangan paling indah yg pernah aku lalui..

last sekali kua mkn mlm bersama arwah last may..which is celebrated my brother's bday..she looks so happy but now shes leaving me..i will always pray for u opah

i love so much
Posted by haizan qaseh at 7:13 AM 1 comments
Wednesday, June 25, 2008
orang tersayang hilang buat selamanya
innalillah hi wainnailaihirajiun...
rupenye petanda yg aku rase hari isnin mlm ahad tu betol memang ada yg akan tinggalkan aku buat selamanya

telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
kerana takdir yang maha esa tela menetapkan
sedih rasanya hati ini mengenangkan dikau
kau sahabatku kau teman sejati

tulus ikhlasmu luhur budimu bagai tiada pengganti
senyum tawamu juga katamu menghiburkan kami
memori indah kita bersama terus bersemadi
kau sahahbatku kau teman sejati

sudah ditakdirkan kau pergi dulu
di saat kau masih di perlukan
TUHAN lebih menyanyangi dirimu
ku pasrah diatas kehendak yang ESA

YA ALLAH TEMPATKAN NYA DI TEMPAT YG MULIA
TEMPAT YANG DIKAU JANJIKAN NIKMAT UNTUK HAMBAMU
............AKAN KU TERUSKAN PERJUANGAN INI
WALAU KU TAHU KAU TIADA DI SISI

apa makna hidup kita kalo org yg pelihara kita,tatang kita bagai minyak yg penuh dari kecil tiba2 pg buat selama2nya.aku tak kuat mengahadapi semua ni YA ALLAH..rasanya baru semalam aku bersama arwah makan bersama tidor bersama tapi Allah lebih mendahului...aku kne redha...

saat terkujur jasadnya rasa sekali aku ingin berkongsi kesakitan yg hadapi...ingin berkongsi semua rasa itu...tapi..apakandaya hanya dia seorang saja yg mampu menahan semua itu..

sepanjang hayat beliau merupakan seorang yg kuat dalam mengharungi kehidupan.walau begitu usianya alhamdulillah sepanjang hayatnya beliau tdk pernah membebankan anak2, dan cucu..sebagai cucu yg paling rapat terduduk diri ini saat melihat kematiannya...

tak tau nak luah mcm mane lg...tapi alhamdulillah..tika saat2 akhir beliau meninggalkn dunia..semua anak, cucu dan cicit semua nya berada disisi..tak ketinggalan walau seorang pun...saudara mara dari jauh dan dekat semuanya ada..saudara yg dah sepuluh tahun pun datang ziarahi...

dari urusan mandi, kapan sampai titik akhir beliau ada di dunia aku temankan jasadnya walau rohnya tiada lg..aku tak terkilan sb aku hantar arwah sampe tempat kebumian.sampai selesai majlis.alhadulillah semuanya berjalan dgn lancar dan mudah..

insyAllah aku akan cuba penuhi hajat yg tak kesampaian arwah dgn sepenuh kemampuan ku....aku mohon YA Allah Kau tempatkan beliau bersama para solihin...amin
Posted by haizan qaseh at 3:41 PM 0 comments
Newer Posts Older Posts Home
Subscribe to: Posts (Atom)

No comments:

Post a Comment